Helló MI, mi újság? – A mesterséges intelligencia

Korábbi cikkünkben fejtegettük a raktározás fortélyait, így a témában szeretnénk ismertetni a jövőbeli lehetséges újításokat.

Mesterséges intelligencia a logisztikában: Milyen lehetőségeket nyílnak meg az MI-vel (=Mesterséges Intelligencia)? És mi az, ami már napjainkban elérhető? Hogyan képes az MI hozzáadott értéket teremteni a logisztikai folyamatokban?

Mindenhez szükséges a megfelelő információ, és természetesen ez igaz a logisztikában is. Napjaink digitális világában minden szenzor, minden gép vagy minden egyéb digitális megoldás hatalmas mennyiségű információt hordoz magában. De mit tudunk tenni a felhalmozott adatmennyiséggel? Az intelligens információ a siker kulcsa az adatok vezérelte világunkban. A mesterséges intelligencia meghatározó trendként szolgál a jövő logisztikájában. Szeretnénk 3 példán keresztül bemutatni, hogy a mesterséges intelligencia hogyan hoz létre hozzáadott értéket a logisztikában.

MESTERSÉES INTELLIGENCIA A LOGISZTIKÁBAN: A sakktól egészen az optimális raktározásig

Nagyjából 25 éve történhetett, hogy egy intelligens algoritmus sakk-mattot adott a világbajok sakkjátékosnak, Garry Kasparovnak. Azóta a mesterséges intelligencia szinte elengedhetetlenné vált, főleg a logisztikát illetően. Amit mi „gépi tanulásnak” hívunk, az valójában nagyon hasznos, mint például amikor meg szeretnénk találni a legjobb stratégiát, amellyel a logisztikai rendszerünket eredményesen működtethetnénk.

A moduláris szoftver, a redPILOT Operational Excellence Solution, magába foglalja ezt az okos algoritmust. Ennek köszönhetően a cégek bármikor teljesen kihasználhatják a rendszerük által nyújtott lehetőségeket. Már létező adatokat is képes kezelni a szoftver, így ki tudja szűrni a munkafolyamatok közül is azokat, amelyek nem értékteremtőek és fölöslegesek a logisztikai rendszer működését illetően. Ezután más lehetőségeket keres a nem megfelelő munkafolyamatok helyett, amellyel könnyebb az optimalizáció, illetve ezt továbbítja a műszakvezető számára is. A redPILOT szoftver úgy viselkedik, mint egy navigációs rendszer, amellyel irányítható a raktár és a legegyszerűbb útvonalakat is megtervezi a szállítók számára: Pontosan a megfelelő időben történő kiszolgálástól kezdve az automatizált személyzeti tervezésen át, szinte bármire képes a szoftver.

Minden jó kezekben van, köszönhetően az MI-vel rendelkező robotoknak

Gyerekként rengeteg, különböző típusú dolgot tanulunk meg kezelni: tudjuk, hogy ha eldobunk egy puha játékot, akkor nem okozunk kárt benne, viszont azt is tudjuk, hogy ezt nem tudnánk megtenni egy parfümös üveggel, hiszen az törékeny és darabokra törne. Számunkra ez logikus és egyszerű, viszont ami egy ember számára könnyű, az igencsak nehéz folyamat egy robotnak. Például, ahhoz, hogy eredményesen teljesítsünk egy rendelést, szükségünk van az agyunkra (vagy más szóval az MI-re), hogy végiggondoljuk a rendelésteljesítés menetét.

A Pick-it-Easy robot a KNAPP találta fel és az imént említett mesterséges intelligenciával rendelkezik, amelyet a Silicon Valley együttműködésével fejlesztettek. Nagyon fontos szerepet játszik az online kereskedelemben, ugyanis a segítségével a robot képes a folyamatosan változó termékkínálatot kezelni. Mit is jelenthez ez: vannak bizonyos termékek, amelyeknek a külseje eltérő, így előfordulhat, hogy van olyan cikk, amelynek a felülete tükröződik. Pontosan tudja a robot, hogy hogyan kell az említett terméket kezelni, így biztonságosan át tudja helyezni a szállítókhoz.

De pontosan mit is tanul meg az MI?

Adaptálja az emberi tanulási szokásokat (próbálkozik és hibákat ejt gyakorlás közben). A speciális MI tanulási módszereket „megerősítő tanulásnak” (=reinforcement learning) nevezzük. Ezáltal az MI megtanulja, hogyan lehet különböző feladatokat végrehajtani úgy, hogy a saját megoldásait használja fel. Lehetővé teszi, hogy a robot emlékezzen a sikeres műveletekre – pl. egy pár zoknit címke alapján tud a legeredményesebben kiválogatni – és ugyanígy emlékszik a sikertelen próbálkozásokra is. Könnyedén képes válogatni az adatalapú tapasztalatokkal; így fejlődik a robot és sokkal hatékonyabban raktároz úgy, hogy a nap 7 órájában folyamatosan dolgozik.

Új, digitalizált vásárlási élmény az MI-vel

Az érintkezési pontok egyre fontosabbak az online kereskedelemben. Felvevő pontok, próbafülkék, rendelésfelvétel… mindezekkel a vásárlók azonnal kipróbálhatják az online termékeket. Bemutatótermek és pop-up üzletek segítségével több lehetőség nyílik új vásárlói élmények teremtésére, amellyel együtt a profit is növekszik. A szoftvernek köszönhetően a digitális és a fizikai pontok közötti különbség kezd egyre inkább elhalványodni.

A RetailCX projekttel egyszerű a „belépés” a boltokba. A koncepció magába foglalja a beépített bolt-rendszert, amelyhez egy automata mini-raktár is kapcsolódik.

Így működik a RetailCX projekt:

  • - A termékeket egy lopás gátló, miniatűr automata raktárba helyezi.
  • - Speciális szkennert építettek a gépbe, amellyel könnyedén leolvashatóak olyan információk (pl. LOT szám), amelyre a gép önmagától nem képes. Ez biztosítja, hogy minden terméket a leghatékonyabb módon tároljanak, továbbá teljesen átláthatóvá válik a termékpaletta.
  • - Érintőképernyők a könnyebb belépéshez – segítségével egyszerűen kezelhető az adagolás, szállítás és a prezentálás is.
  • - A vásárlók átélhetik az online vásárlás nyújtotta előnyöket, mint például a gyors fizetést. Nyugodtan böngészhetnek, tanácsot kérhetnek, és azonnal kipróbálhatják a termékeket.

 

Minden egyes sikeres bevásárlás mögött rejlik egy csipetnyi MI.

 

 

Cikkhez tartozó angol nyelvű forrás/If you want to read more about Artificial Intelligence, you can find the link below:

www.knapp.com/en/blogposts/examples-of-artificial-intelligence-in-logistics/

Call Now